Verkeersregels in Italië - Reisverslag uit Preci, Italië van Charissa en Emile Zwanenberg - WaarBenJij.nu Verkeersregels in Italië - Reisverslag uit Preci, Italië van Charissa en Emile Zwanenberg - WaarBenJij.nu

Verkeersregels in Italië

Door: Charissa Zwanenberg-Cornel

Blijf op de hoogte en volg Charissa en Emile

02 September 2015 | Italië, Preci

De Italianen hebben zo hun eigen interpretatie van verkeersregels. De afgelopen weken hebben we ons verbaasd dat doorgetrokken strepen voor iedereen gelden. Maar niet voor Italianen. Op de website 'Vakantiebabbels' kwamen we een leuk lijstje tegen met 10 verkeersregels voor Italianen:

"Wilt u volwaardig deelnemen aan het Italiaanse verkeer? Doe dan onderstaande opfriscursus. Of beter nog: begin, om de inburgering te bevorderen, met een Italiaans ontbijt: een dubbele espresso op een nuchtere maag en andiamo! Vai vai vai! Cretino! Imbecille! Ja… we zijn er klaar voor…: 10 gouden regels voor automobilisten in Italië:

1. Verkeersborden zijn suggesties. Vooral niet letterlijk nemen en naar eigen inzicht volgen of negeren.
2. Het bord ‘Verboden in te halen’ (dat met die rode en die zwarte auto): geldt uiteraard alleen als je in een rode auto rijdt en een zwarte wilt inhalen. En dan nog… Zie 1.
3. Wat die enkele doorgetrokken streep betekent? Indien gewenst vooral inhalen, beetje extra gas, je ergens tussen gooien, beetje extra remmen.
4. Dubbele doorgetrokken streep: 2 auto’s tegelijk inhalen.
5. Haaientanden: wie ze het eerst negeert, heeft voorrang. Vervolgens: grote auto gaat voor kleine auto, Italiaan gaat voor buitenlander.
6. 50-kilometerzone: voor mietjes. Net als richtingaanwijzers.
7. Geen parkeerplaats beschikbaar in de bebouwde kom? Midden op de weg is prima, kan iedereen je zien.
8. Waar te rijden op de snelweg? Middelste baan is het meest sociaal, dan kun je links én rechts ingehaald worden.
9. Smal weggetje op het platteland: past dat wel met die auto’s vanaf de andere kant? Ma sí, zelfs die bus kun je hebben.
10. Ben je slechtziend of dronken? Geen probleem. Zorg dat je OP de stippellijn blijft rijden, dan raak je nooit naast de weg. Hartstikke veilig."

We hebben hier erg om gelachen, vooral omdat het gewoon klopt!

Gisteren hebben weer Assisi bezocht en wat was ik onder de indruk van deze stad. Zo oud, zo goed onderhouden en prachtige gebouwen. We hadden de auto boven de stad geparkeerd en dachten dat het alleen een buitengarage was. Bleek van niet en daar kwamen weer achter toen we bij een kokendhete auto terug kwamen. Ach, dat heeft ook wel weer wat...

"Assisi is de stad van de heilige Francisco en trekt veel bedevaartgangers. Allemaal bezoeken ze de Basilica die hoog boven heel Assisi uittorent.
De basiliek bestaat uit twee boven elkaar gebouwde kerken, opgetrokken uit witte en roze steen wat een prachtig lichteffect oplevert. Het voorplein bestaat uit twee naar elkaar toelopende zuilengalerijen die je in de zomer ook maar beter kunt gebruiken vanwege de hitte. Verder een Romaanse klokkentoren en een gotische voorgevel met een mooi roosvenster.

De onderkerk met lage, Romaanse gewelven doet nogal somber aan. In de 13e eeuw werden er al zijkapellen gebouwd om de grote stroom pelgrims te ontvangen. Via een trapje daal je af naar de crypte waar Franciscus begraven ligt. De bovenkerk daarentegen is heel licht. Beide kerken zijn met prachtige fresco's versierd waaronder taferelen uit het leven van Franciscus door Giotto. De Basilica werd in 1997 zwaar getroffen door een aardbeving. Men vreesde dat talrijke fresco's onherstelbaar vernield waren. Er is hard gewerkt en veel geld gestoken in de restauratie, die grotendeels voltooid werd voor het bezoek van de Paus in het jaar 2000. Er is zelfs zo hard gewerkt dat de Basilica soms lijkt alsof hij gisteren gebouwd is.

Langs de Via San Francesco met kleine toeristenwinkeltjes loop je naar het Piazza del Comune waar je oog meteen valt op de zuilengalerij van de Tempio di Minerva uit de tijd van Augustus. De mooie buitenkant strookt niet echt met het barokke interieur. Als je een plaatsje kunt bemachtigen op één van de vele terrassen van dit grote plein, ga dan even rustig zitten en laat de drukte aan je voorbij trekken. Is er geen plaats, loop verder naar boven naar de Piazza San Rufino waar zich ook de Duomo bevindt en ga tegen de muur zitten in de schaduw, tegenover de fontein, koop een stuk pizza al taglio en laat alles maar even over je heen komen... Als je weer uitgerust bent, klim je verder naar de Rocca Maggiore, een mooi kasteel uit de 16e eeuw. Het uitzicht behoeft geen nadere toelichting.... Wanneer je Assisi weer verlaat, let nog eens op de gigantische fundamenten waar de Basilica op gebouwd is."

Het was flink zweten om de stad af te dalen en vooral weer te beklimmen voordat we bij de auto waren. Maar ik kan de stad echt iedereen aanraden, fantastisch mooi!

Op de terugweg reden we naar een wijnboerderij Sportoletti in Spello om lekkere wijnen te kopen. Emile had een lekkere rode wijn gedronken in het restaurant van de camping. We werden geholpen door een Italiaan die dacht geweldig Engels te praten. Echt volledig onverstaanbaar. Hij begon in het Engels en ging zo snel praten, dat het Italiaans leek. Emile maar knikken en lachen. Ik dacht dat 't aan mij lag. Op de terugweg hebben we daar hartelijk om gelachen.

Eenmaal terug op de camping wilde ik graag zien waar de wasmachines waren. We hebben maar liefst twee zwembaden op deze camping en we reden naar een van de twee toe. Emile nam een verkeerde afslag (het is een heel groot terrein en je moet naar eigen inzicht de plattegrond vd camping interpreteren). Hij dacht de auto wel even te kunnen keren en prompt stond de auto muurvast met de bumper en was een wiel volledig vrij van de grond gekomen. Goooeeddd... Een ongeluk komt zelden alleen... :-)... Gelukkig kwamen twee mannen vd camping ons helpen. Er werden grote planken hout gehaald en alles werd in het werk gesteld om de auto los te krijgen. Na 3 kwartier lukte het en de auto had geen schade! Joepie! De twee mannen kregen een lekkere fles rode wijn van Sportoletti mee van ons, daar waren ze erg mee in hun nopjes.

Vandaag (woensdag 2 sept) hebben we een rustig dagje op de camping. Ik heb twee wassen gedraaid, de auto is gewassen, de tent uitgeveegd en nu zit in de schaduw deze blog bij te werken. Er is bewolking vandaag en dus is het prima te doen op onze plek. We gaan deze week barbecuen... ja mensen... Dat kan hier gewoon! We hebben de wegwerpbbq al gekocht, nu nog wat vlees en groente. Ik heb er zin in!

Morgen gaan we naar Rome en zetten we de auto in Spoleto. Daar nemen we de trein naar Rome zodat we niet met de auto deze drukke stad in hoeven. We zijn er eerder geweest maar ik verheug me erop om deze historische stad weer te zien. Toen we er 6 jaar geleden waren was er een hittegolf en werden er flesjes water uitgedeeld in de stad. Eens kijken of we morgen weer bloedhitte hebben. Ciao! xx

• 04 September 2015 - 08:00

Louise:

Lieve Charis en Emile,
    Jullie zijn toch ook echte globetrotters! Geweldig om te lezen welke bezienswaardigheden jullie bezocht hebben en vooral welke avonturen jullie beleefd hebben. Geniet!!!!!
    Liefs,
    Lo

• 04 September 2015 - 12:08

Charissa En Emile Zwanenberg:

Hahahahahah... Globetrotters? Dank voor het compliment en fijn dat je blogspot leuk vindt! Kus terug