Fantastico! - Reisverslag uit Arezzo, Italië van Charissa en Emile Zwanenberg - WaarBenJij.nu Fantastico! - Reisverslag uit Arezzo, Italië van Charissa en Emile Zwanenberg - WaarBenJij.nu

Fantastico!

Door: Charissa Zwanenberg-Cornel

Blijf op de hoogte en volg Charissa en Emile

12 September 2015 | Italië, Arezzo

Het einde van de vakantie nadert, boehoe! Maar niet voordat we Fattoria La Vialla hebben bezocht.

La Vialla is een biologisch familiebedrijf dat alles zelf verbouwt en produceert. Het is een authentiek concept met de smaak van vroeger. Ook al worden machines ingezet, veel werk op het landgoed wordt nog met de hand gedaan. Na de oogst worden de ingrediënten binnen een paar uur verwerkt tot wijn, saus, jam, pecorino, olijfolie of pasta. De producten worden met liefde gemaakt en dat proef je. De producten zijn in geen enkele winkel te verkrijgen. Bestellen kan via het internet, post of fax. De producten worden thuis afgeleverd. De producten zijn authentiek, geweldig van smaak alsof ze door “mama” net zijn bereid en op tafel wordt gezet.

De route naar La Vialla is al leuk. Na de snelweg verlaten te hebben, rijd je een half uur door kleine authentieke dorpjes met kleine Toscaanse huisjes, overal wijngaarden en olijfbomen om je heen. En dan opeens volgt het bordje met La Vialla in de bekende uitstraling zoals in de brochure. Wij rijden langs de laan met cipressen en direct komt de brochure tot leven.

Het landgoed ziet er precies zou uit als in alle communicatie. We worden opgevangen door een Italiaanse dame met een groot wit schort voor. Het past precies in het plaatje van La Vialla. We krijgen een houten lunchtafel toegewezen op het centrale plein. Het blauw wit geblokte tafelkleed lacht ons vriendelijk toe. De lunch bestaat uit een groot bord met Italiaanse worsten, kaas en salsa's, vers brood, koud water, twee verse salades, verse druivensap en een fles druivensap voor Emile ;-).

Je ziet kippen, hanen en pauwen rondlopen en dat past precies bij de boerderij gedachte. We genoten volop. Toevallig zagen we onze camping overburen lopen, Alan en Christine uit UK. Zij zijn dol op La Vialla en kopen zich bijna failliet bij ze. Na de lunch kregen we een rondleiding van Vlaamse Nicole. Wij starten in de “fabriek” bij de graanmolen. Elke dag wordt hier 250 kilo meel gemaald. Naast de molen staan de houtovens die 3,5 uur opgestookt worden voordat de koekjes erin geschoven worden. In de volgende ruimte worden de sauzen en jammen gemaakt. Op dat moment wordt een saus geproduceerd. Je ziet hoe bakken met verse ingrediënten in een machine gegoten worden. Aan de overkant van de “productieruimte” worden alle potten, flessen en zakken verpakt voor verzending.

Ook zagen we de wijnkelder, die zoals het hoort vochtig en muf ruikt. We kregen wat wijnen te proeven en dit was het leukste deel. Een vrouw vroeg me of ik geen wijn wilde. Ik reageerde met "Nee, het is donderdag hé." Daar moesten we om lachen. Hierna gingen we naar de olijfolie molen. De oogst en de persing vindt pas in oktober plaats. De bomen worden met de hand geplukt en elke boom is goed voor 1 – 2 flessen olie.

Na de rondleiding hebben we nog wat lekkers gekocht voor thuis in het winkeltje en kwam er een einde aan een mooie middag. Vrijdag hebben we een outlet center bezocht en daarna Siena. En zo kwam er een einde aan onze vakantie. Inmiddels rijden we richting Frankrijk waar we een hotel geboekt hebben.

Ter hoogte van Milaan kwamen we in een enorme file terecht voor de tolpoortjes. Denk aan 10 rijstroken die volgepakt zijn met auto's. En wie staan er ineens naast ons op de rijbaan? Geloof het of niet: Colin en Patrick. Hoe bizar om die twee gezichten totaal onverwachts te zien!

Ik kan terug kijken op een heerlijke vakantie. Vanuit een zonnig Italië een dikke kus voor jou, leuk dat je mijn blog leest. Ciao!

Ps: ook nu geen foto's vanwege beperkt internet

• 12 September 2015 - 20:10

Barbara:

Hoezo kleine wereld....bizar hoor en iknkrijg spontaan trek van je smakelijke vannjeverhaal xx

• 16 September 2015 - 16:17

Sandra:

Hoi Charis, leuk blog;je kunt boeiend schrijven! Los van de spontane fik en de lekke band/vermiste slipper hebben jullie zo te lezen een topvakantie gehad; fijn!! Xx